Matlåderecept: vitkålsfräs med äpple

Som student vet jag att det alltid är bra att ha en matlåda i frysen. När jag kom hem från min Tibro-vistelse ställde jag mig och lagade två storkok: en broccolipaj med yoghurtbotten och en himmelsk (och billig) vitkålsfräs som är perfekt att ha som matlåda.

Detta behöver du:

500 gram nötfärs (eller blandfärs)
ca. 800 gram vitkål
En morot
Ett äpple
Vitlök
Soya
Vatten
Buljong
Salt och peppar

Gör såhär:
Bryn köttfärsen och lägg i den strimlade kålen när färsen är genomstekt. Riv moroten och släng med den också. Häll på ca 2-3 dl vatten och släng i en buljongtärning, låt detta koka ihop under lock på medelhög värme, rör om då och då. Om vattnet tar slut - häll på nytt, det ska kokas, inte stekas. Släng nu i pressad vitlök, ett tärnat äpple utan skal och krydda med en skvätt soya, salt och peppar. Låt puttra ihop tills kålen är mjuk och äpplebitarna faller sönder. Smaka av och njut! Jag äter detta med lite broccoli och en krispig sallad, men potatis fungerar utmärkt om man föredrar det.

Kommentera här: