Vegan-inspo

Kvällens middag blev en vegansk historia, en kokosdoftande currygryta med sötpotatis och kikrätor, himmelskt gott! Förr tänkte jag alltid att vegansk mat är trist och fattig på protein, men det är ju helt enkelt inte sant. Därför vill jag testa massa recept för att orientera mig lite. Detta recept är hämtat från vegoteket och är helt klart en av de godaste rätter jag lagat, alla kategorier. Kopierar receptet nedan, men besök gärna ursprungskällan för massa vegansk inspiration. 
 
 

INDISK KIKÄRTSGRYTA MED SÖTPOTATIS

{ PORTIONER: 4  / TIDSÅTGÅNG: 30 MIN }

DETTA BEHÖVER DU:

  • 3 dl ris
  • 1 burk kikärtor
  • 1 sötpotatis
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk kokosmjölk
  • 70 gram färsk spenat (ca 1 påse)
  • 1 liten gul lök
  • 3 tsk röd currypasta
  • 4 cm ingefära
  • 1 röd chili
  • Rapsolja
  • 1 lime
  • 2 msk hackad koriander

GÖR SÅ HÄR:

  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Värm upp en panna med rapsolja och fräs hackad lök, ingefära och chili tillsammans med currypastan. Skala sötpotatisen under tiden och tärna den i lagom stora bitar, ungefär dubbelt så stora som kikärtorna.
  3. Tillsätt sötpotatisen och de färdigkokta kikärtorna och låt det fräsa några minuter. Häll sedan på de krossade tomaterna och en tsk salt. Låt det koka upp, sänk sedan värmen och låt det småkoka tills sötpotatisen är mjuk.
  4. Häll på kokosmjölken tillsammans med spenat och hackad koriander. Pressa i saften från en lime, rör runt och låt det koka i några minuter till.

Kommentera här: