Söndagsångesten

Förkyld ännu. Trött ännu. Låg i soffan från att jag vaknade vid 10 fram till 15.30 då jag bestämde att jag behöver frisk luft och d-vitamin. Tog bilen till skogen. Kontraproduktivt, ja, men behövligt. Under tiden hade Oscar dragit igång en söndagsstek. Jag tänker direkt på mormors söndagsmiddagar vilket är ungefär det mest fantastiska någon människa någonsin ätit. Med hemgjort gelé och perfekt kött, underbar sås och allt det där som hör till (blomkål exempelvis, det är en drog). Vår söndagsmiddag blev faktiskt helt okej den med. Maizena-stärkelsen man köper som redning var slut, då fick jag lära Oscar hur man gjorde på den gamla goda tiden. Fixade en toppredning och fixade såsen som ett proffs (tack mormor Inger för allt braigt jag lärt mig genom att fråga dig om alla små knep i köket).
 
 
Nötsteken fick koka länge och långsamt tillsammans med oxbuljong, lök, morötter och mot slutet lite öl (rödvin hade varit optimalt, men vi hade inte det, så jag föreslog en halv julöl som glömts bort i hyllan). Till detta kokade vi potatis och broccoli, jag svängde ihop såsen och sedan högg vi in. Världens bästa söndag. Fast jag ogillar verkligen söndagar. Så söndagsångesten finns här också. Botar den med lite fransk nougat och en bra film. 

Kommentera här: